Henter data ...

Kursus i nudging og adfærdsdesign. 9200 kr. + moms

Kort navn:

Varighed:


RING 70 23 26 50 eller send en mail og få uforpligtende informationer om, hvor kurset udbydes, datoer, priser og en status på, om kurset har deltagere nok til at det bliver gennemført.

Udbydes kurset ikke i oversigten til højre, så kontakt os endelig for ny dato.

Bliv klogere på menneskers ofte helt uforklarlige opførsel – og lær, hvordan du bruger det til at ændre adfærd hos medarbejdere og brugere, får flere kunder eller øger tilslutningen fra borgere og stakeholders

   

På dette kursus lærer du:

  • Hvorfor mennesker træffer irrationelle beslutninger, og hvordan du bruger det i din kommunikation

  • Hvordan du kan designe omgivelserne, så folk opfører sig på en særlig måde

  • At bruge kognitiv forskning til at skabe resultater for din forretning

  • At kommunikere subtilt men effektivt og skabe målbare resultater med adfærdsdesign

  • Hvad forskellige adfærdsdesigns kan gøre for din kommunikation

  • Hvordan du får dit adfærdsprojekt hele vejen fra A til Z

  • Principperne i adfærdsøkonomi: hvad former menneskelige valg og opførsel?

  • … og du kommer til at arbejde med din egen konkrete adfærdscase

Take a hint!

Hvordan ville du gøre Danmark fri for cigaretskodder? Eller nedsætte smittefare på hospitalerne? Dit svar er nok, at få folk til at smide deres skodder i skraldespanden og patienter til at vaske hænder oftere. Det er imidlertid lettere sagt end gjort. Rygere ved godt, hvad de skal gøre af skodderne, og de fleste patienter er klar over, at de skal vaske hænder. Alligevel er der stadig skodder og bakterier i omløb. I stedet for at fortælle folk, hvad de skal gøre, tilbyder nudging en tilgang, hvor du gennem subtile hentydninger, får folk til at ændre adfærd helt uden at tænke over det – og det virker

Glem alt om logik

Bare rolig, nudging kan bruges til meget mere end rene gader og bedre hygiejne. Med det rette design kan du fx øge beløbet på donationer til din NGO, fremme et salg på din webshop eller få borgerne i din kommune til at spise flere grøntsager. Nogle gange kan du få folk til at træffe helt ulogiske beslutninger, bare ved at kende til denne simple (men overraskende) sandhed: Mennesker træffer beslutninger på et ulogisk og komplekst fundament af genkendelighed, lethed og intuitioner. Og så kan det faktisk være ligemeget, hvad der på papiret er den “rigtige” beslutning. Kurset i nudging og adfærdsdesign giver dig konkrete metoder til at se verden fra din målgruppes perspektiv og forstå deres beslutningsgrundlag.

Det handler om at give “et kærligt puf”

Nudging og adfærdsdesign handler om, hvordan mennesker træffer beslutninger, og hvordan du gennem forskellige kommunikative designs påvirker dem til at handle anderledes, end de plejer. Hvis du nogensinde har været på Strøget i København, har du nok bemærket nogle grønne fodspor på asfalten hen mod skraldespandene. Eller måske har du engang undret dig over en skydeskive i kummen på et herretoilet? Fodspor og skydeskiver er klassiske eksempler på nudging. Med antydningens kunst fortæller de din hjerne, at det er en god idé at smide skrald i skraldespanden og at gøre dig umage med at ramme kummen. Et kærligt (men effektivt!) puf i en bestemt retning

Hvem bør deltage på kurset?

Kurset i adfærdsdesign og nudging er for dig, der arbejder med kommunikation i form af fx kampagner og markedsføring, med intern kommunikation på arbejdspladser eller med initiativer, der fremmer arbejdsmiljø eller borgeradfærd. Lige meget om du arbejder med markedsføring, HR eller ledelse, og uanset om du arbejder i det offentlige, det private eller i en NGO giver kurset dig konkrete værktøjer til at udvikle effektive adfærdsforandrende tiltag og indsatser – uanset målgruppen!

Program for dag 1 på kurset i nudging og adfærdsdesign

Vores adfærd og det, der påvirker den

  • Det teoretiske udgangspunkt for adfærdsdesign og nudging

    • De menneskelige heuristikker

    • Kognitiv bias

    • The Dual Process Theory

  • Det, der påvirker os del 1

    • Casestudier i bias

    • Reciprocitetsprincippet

    • Social norm bias og default bias

  • Det, der påvirker os del 2

    • Salience, priming og hyperbolic discounting

  • Dit adfærdsprojekt: øvelse med adfærdsdriverne

  • Fælles diskussion og afrunding

    Program for dag 2 på kurset i nudging og adfærdsdesign

    Adfærdsværktøjer og dit eget adfærdsprojekt

  • Præsentation af værktøjer

    • Adfærd, valgsituation og målgruppe

  • Dit adfærdsprojekt

    • Definition af valgsituationen

  • Dit adfærdsprojekt

    • Definition af målgruppe og barrierer

  • Projektmodeller til adfærdsdesignprojekter

  • Metodisk research og analyse

  • Dit adfærdsprojekt

    • Outline af dit adfærdsprojektdesign

  • Sparring og idéudveklsing

  • Refleksion og afrunding

Forbehold for ændringer efter publisering

Kursusdatoer