RING 70 23 26 50 eller send en mail og få uforpligtende informationer om, hvor kurset udbydes, datoer, priser og en status på, om kurset har deltagere nok til at det bliver gennemført.
Udbydes kurset ikke i oversigten til højre, så kontakt os endelig for ny dato.
Det kræver sin leder at mestre den brede vifte af nødvendige samtaletyper, deriblandt også den svære samtale. Dette kursus giver dig redskaberne til at håndtere de forskellige typer af samtaler på bedste vis, så du kan blive en fuldt kompetent leder.
At være en god leder kræver, at du mestrer en række forskellige samtaletyper – en ofte negligeret kompetence, fordi lederen fejlagtigt tror, at det er nemt at holde medarbejdersamtaler. På dette kursus vil du komme igennem alle de vigtigste former for samtalesituationer – heriblandt den svære samtale. Vi udvikler dine kompetencer i forhold til at planlægge, gennemføre og følge op på forskellige typer af samtaler, bl.a. MUS.
Det får du med hjem fra dette kursus:
En udvidelse af din værktøjskasse
Et overblik over samtaletyperne – og viden om hvornår du skal bruge dem
Dispositioner til forskellige samtaletyper
Viden om egne foretrukne lederstile – og inspiration til at bruge dem klogt
Større sikkerhed i forhold til at gennemføre og følge op på samtalerne
Feedback på egne cases – så du kan komme videre.
Ved at lede gennem relation og dialog har man som leder en særlig mulighed for at sikre balancen mellem trivsel og effektivitet. Det forudsætter, at man har styr på sin værktøjskasse og ved, hvilken slags samtale man inviterer til, og hvad man vil opnå med den. Og slutteligt kan gennemføre den med overskud. Med andre ord handler det om forberedelse og struktur, så du kan skabe fokus og retning. Det lærer du på dette kursus.
Professionelle samtaler handler ofte om følsomme emner, og vi viger uden om at tale om det og væver i stedet rundt om emnet. Eller vi undgår måske helt samtalen. Det kan kræve mod både at tage samtalen og at være tydelig over for medarbejderen. Det mod skal en dygtig leder have. Vi træner disse kompetencer i løbet af kurset.
Kurset er tilrettelagt, så du får overblik over de forskellige samtaletyper, bl.a. MUS. Du bliver trænet i at gennemføre samtalerne på en konstruktiv og løsningsorienteret måde. Du må være forberedt på både et højt aktivitetsniveau og at bidrage med egne cases
Få kontrol over samtalen. Vi lærer om basal kommunikation og faldgruber i dialogen.
Vi træner anerkendende og korrigerende feedback ud fra både teori og øvelser.
Det er dit ansvar, som leder, at lede samtalen. Få konkrete råd til, hvordan du opnår en ligeværdig samtale med et asymmetrisk ansvar.
Bliv klædt på til MUS-samtalen! Vi arbejder med dialogens faldgruber og de mulige vinklinger af samtalen.
Motivation: En indre psykisk proces. Du lærer, hvordan du motiverer dine medarbejdere ud fra Maslows behovshierarki og Herzbergs motivationsfaktorer.
Lær at sige nej på den gode måde. At sige nej handler om at finde den gyldne middelvej. Her arbejder vi med hjernens tre funktioner.
Følelsesmæssige reaktioner på spil. Bliv klogere på de mulige måder, som dine medarbejdere kan reagere på gennem ROK-modellen.
Den svære besked. Forberedelse er essentielt, når du skal videregive en svær besked. Få konkrete råd til forberedelsen.
Den løsningsfokuserede samtale. Vi afprøver de nye værktøjer gennem case-træning med feedback fra en observatør
Dette kursus i MUS og andre medarbejdersamtaler henvender sig til ledere på alle niveauer med medarbejderkontakt, og som gerne vil blive bedre rustet til at lede forskellige typer af medarbejdersamtaler
Som virksomhed kan I bestille en særligt tilpasset udgave af kurset med fokus på jeres medarbejdere, jeres organisation og jeres specifikke behov.
Forbehold for ændring efter publisering