Henter data ...

Personalesamtaler - Fra monolog til dialog. 13500 kr. + moms

Kort navn:

Varighed:


RING 70 23 26 50 eller send en mail og få uforpligtende informationer om, hvor kurset udbydes, datoer, priser og en status på, om kurset har deltagere nok til at det bliver gennemført.

Udbydes kurset ikke i oversigten til højre, så kontakt os endelig for ny dato.

- Fra monolog til dialog

At lede andre mennesker og bevæge dem i en gunstig retning kræver effektiv kommunikation. Der er mange typer af medarbejdersamtaler og som leder er det vigtigt, at ramme dem rigtigt, så alle samtaler – formelle såvel som de uformelle – kan bidrage til en gunstig udvikling for medarbejderen og hele virksomheden. Ved at styrke lederens selvsikkerhed og evne til at lytte og motivere, vil hver enkelt personalesamtale blive en bedre oplevelse for medarbejderne såvel som for ledelsen. I sidste ende vil det bidrage til virksomhedens samlede performance.



   


Målgruppe

Alle ledere med direkte personaleansvar. Typiske deltagere vil være direktører, afdelingschefer, bestyrere, kontorchefer, værkførere, driftschefer og ledere af interne afdelinger.


Dit udbytte

Du vil blive bedre rustet til at gennemføre de forskellige typer af personalesamtaler, du som leder typisk kan komme ud for. På kurset vil du lære om hvilke faldgruber og udfordringer, der kan være fra første ansættelsesinterview til fratrædelsessamtalen. Du vil også lære mere om, hvordan du kan afholde de årlige udviklingssamtaler, så begge parter er aktive i samtalen. Endvidere vil du blive trænet i at afholde ”den vanskelige samtale” – ofte samtaler med et mere konfronterende indhold (typisk kritik). Ved at blive trænet i nogle konkrete samtaleteknikker, vil du opleve, at du bliver bedre til at styre samtalen, og får medarbejderen til at tage mere ansvar og handle mere selvstændigt.


Virksomhedens udbytte

Virksomheden får en leder, der:

  • Er komfortabel med at gennemføre alle de nødvendige samtaleformer
  • Kender sin egen rolle i samtalerne og hermed styrker sit lederskab
  • Gennemfører effektive samtaler med medarbejderne og herigennem sikrer, at virksomheden oplever den rette udvikling


Metode

Kurset vil være en god blanding af erfaringsudveksling, diskussioner, instruktørindlæg, gruppearbejde og konkrete cases. Deltagerne vil i løbet af kurset arbejde med deres egne ”medarbejdersituationer”, og vil derved blive inspireret til at finde nogle nye løsningsmuligheder. Som afslutning på kurset skal deltagerne udarbejde konkrete handlingsplaner.

Indhold

  • Personalesamtaler og udvikling – udvikling af organisation og forretning via samtale
  • De forskellige typer personalesamtaler – fra ansættelse til afskedigelse
  • Spørge- og lytteteknik – sådan sikres konstruktive samtaler
  • Feedback og motivation – styrk dine medarbejderes udvikling gennem motiverende feedback
  • Den vanskelige samtale - fra A til Z
  • Medarbejderudviklingssamtalen – fra A til Z
  • Konflikthåndtering – forebyggelse og konstruktiv problemløsning
  • Din personlige handlingsplan – sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem

Indhold

Personalesamtaler og udvikling

  • Udvikling af organisation og forretning via samtale
  • Lær, hvad der gør en personalesamtale effektiv
  • Kom tættere på dine medarbejdere



Forståelse af samtalen som værktøj til udvikling skaber klarhed og retning

De forskellige typer personalesamtaler

  • Typer af samtaler fra ansættelse til afskedigelse
  • Muligheder og faldgruber i samtalerne
  • Det skal du huske i din lederrolle



Lær at skelne mellem samtaletyperne, så du kan tilpasse din tilgang herefter

Spørge- og lytteteknik

  • Lytteteknikker
  • Effektive spørgsmål i den enkelte situation
  • Din egen fleksibilitet



Effektiv spørge- og lytteteknik er med til at sikre en konstruktiv samtale

Feedback og motivation

  • Forstå, hvad der motiverer den enkelte
  • Sådan gives motiverende feedback
  • Forstå at modtage feedback



Styrk dine medarbejderes udvikling gennem motiverende feedback

Den vanskelige samtale – fra A til Z

  • Forstå, hvornår der er behov for den vanskelige samtale
  • Din forberedelse forud for samtalen
  • Typiske reaktionsmønstre og håndtering af disse
  • Handlings- og sanktionsplaner



Styrk dine lederegenskaber ved at lære at håndtere den vanskelige samtale

Konflikthåndtering

  • Se muligheder i dine konflikter – konstruktiv problemløsning
  • Konfliktens typiske faser
  • Sådan løser du konflikten, inden den eskalerer
  • Strategier til at forebygge konflikter



Undgå, at konflikter bliver til ødelæggende hårdknuder

Medarbejderudviklingssamtalen – fra A til Z

  • Forberedelsen
  • Gennemførelsen; fra monolog til dialog
  • Efter samtalen – opfølgning.



Forstå, hvordan du får det bedste frem i medarbejderen

Din personlige handlingsplan

  • Sæt mål for din udvikling, og skab dig tiden til at indfri dem

Kursusdatoer